Uit onderzoek van Travelport blijkt dat, na een heftige dip in 2013, zakenreizigers dit jaar verwachten meer te gaan uitgeven aan zakenreizen.
Voor dit jaar wordt een groei van 3,4 procent van het zakenreisbudget verwacht. Travelport is data-provider van de reisindustrie.
Marco van Ieperen, general manager van de data-provider in de Benelux, maakte dat positieve nieuws bekend tijdens de CAPA’s Airlines in Transition Summit dat in Dublin wordt gehouden.
Het aantal jonge zakenreizigers groeit bovendien. “Een gezonde ontwikkeling”, onderstreept Van Ieperen. “Het laat zien dat ondanks de voordelen van nieuwe technologieën, die vooral jongeren aanspreken, het persoonlijke contact toch werkelijk het verschil blijft maken.”
Meer tijd in vliegtuigen
Travelport heeft als leverancier van distributie en e-commerce systemen voor de internationale reisindustrie toegang tot cruciale data waarmee ontwikkelingen en trends inzichtelijk worden gemaakt. Zo blijkt uit onderzoek bijvoorbeeld dat voor businesstrips meer tijd in vliegtuigen wordt doorgebracht dan de tijd die daadwerkelijke wordt besteed aan de zakelijke afspraken op de grond.
"In de afgelopen 12 maanden maakten meer dan een miljoen zakenreizigers een trip van meer dan 20 uur naar verre bestemmingen als China en Japan met een verblijf van minder dan 12 uur op hun bestemming", legt Van Ieperen uit.
Voor de top drie verre bestemmingen van zakenreizigers werd 4,1 miljard euro uitgegeven, terwijl daar slechts minder dan een halve dag werd doorgebracht.
Waarheen reizen die zakenreizigers?
De top drie kort bezochte bestemmingen waren de VS (13 procent), Hong Kong (9 procent) en China (6 procent). Maar liefst 50 procent van de zakenreizigers besteedde in die landen 12 uur of minder bezoektijd dan reistijd.
Opvallend is daarbij dat Australië ook oprukt naar de top van de korte verblijfsbestemmingen van zakenreizigers. Maar liefst 134.800 zakenreizigers uit Europa bleven daar ook minder dan 12 uur ondanks de 40 uur die nodig is voor de heen- en terugreis.
Een opmerkelijk uitkomst is dat 270.000 zakentrips van meer dan 20 uur werden gemaakt met als doel het aannemen van een medewerker of consultant. Een indicatie wellicht hoe internationaal ondernemingen zich oriënteren op de arbeidsmarkt, luidt een voorzichtige conclusie.
Jongere collega's vaker naar Noord-Amerika
Leeftijd speelt bij zakenreizen ook een belangrijke rol. Het onderzoek bracht enkele verrassingen aan het licht. Zo blijken 55-plussers vooral op reis te worden gestuurd naar bestemmingen in West-Europa en Azië, terwijl de jongere collega's, tussen 18 en 24 jaar, vaker dan hun oudere collega's naar Noord-Amerika, het Midden-Oosten en zelfs Japan worden gestuurd. Een conclusie die trouwens vraagtekens oproept.
"We zijn niet verbaasd dat zakenreizigers ervoor kiezen om bij lange trips voor een korter verblijf te kiezen dan voorheen", aldus Travelport-manager Van Ieperen. "Je kunt niet zonder face-to-face-ontmoetingen om een zakenrelatie te beginnen of een belangrijke deal te sluiten. Ons onderzoek laat zien dat een meerderheid van de zakenreizigers daarvoor ook op reis wil gaan. Zelfs de economische crisis van de afgelopen jaren veranderde daaraan niets."
Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl